szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

új év indítása a vállalkozásoknál - 5+1 tipp a vállalati pénzügyes szemével

mire figyelj oda, mit érdemes végiggondolni januárban?

2018. január 01. - György Gábor

Az új év indítása magánemberként és a vállalkozások életében is az új elhatározások, tervek és a teendők számba vételét jelenti. A jelen bejegyzésben azt foglaljuk össze, hogy a vállalkozásoknál milyen teendők fordulnak elő az év indításakor, mire kell különösen odafigyelni. Bár az összefoglaló a vállalati pénzügyes szemszögéből nézve készült, de a legtöbb téma üzleti szempontból is fontos, nemcsak a pénzügyesek számára jelent feladatot: érdemes a cégvezetőknek, tulajdonosoknak is tisztában lenni ezekkel. Természetesen ez a lista vállalkozásonként és iparáganként eltérő/bővebb lehet! 

1. előző évet érintő elszámolások lezárása

Sok esetben a partnerekkel kötött szerződések tartalmaznak olyan kikötéseket, amelyek éves forgalomhoz kötött mennyiségi kedvezmények, rabat elszámolására adnak lehetőséget. Az értékesítési és beszerzési területtel együtt tekintsétek át mind vevői, mind szállítói oldalon, hogy milyen tételek érvényesítésére vagytok jogosultak (vagy éppen a megrendelők számára várhatóan milyen utólagos kedvezményt kell biztosítani).

 

2. szerződésekben foglalt indexálási lehetőségek érvényesítése

Ha a hosszabb távú, éven átnyúló szerződéseid lehetővé teszik az indexálást, vagyis lehetőséged van az áremelésre valamilyen inflációs vagy egyéb mutatóhoz kötötten, akkor ezt ne felejtsd el érvényesíteni. A CRM és számlázó rendszerekben, ha erre lehetőség van, állítsd át a vonatkozó árakat illetve értesítsd ki az ügyfeleket arról, hogy a szerződésnek megfelelően módosítod az árakat. 

Természetesen a szállítóidnál is lehetnek ilyen lehetőségek - tipikusan ilyen téma az ingatlan bérleti díj - ezért készülj te is az esetleges áremelésekre, vedd figyelembe az éves üzleti terveidben.

 

3. lejáró, megújítandó hitelszerződések számba vétele

Nézd át és gondold végig milyen hiteleket kell visszafizetni, mely finanszírozási szerződések járnak le. Ahhoz, hogy a cég finanszírozható maradjon gondoskodni kell, arról, hogy a törlesztések fedezete év közben rendelkezésre álljon és ha szükséges, akkor a hitelkeret szerződések megújításáról gondoskodni kell.

Az üzleti tervek alapján gondold át milyen beruházásokat kell megvalósítani, mekkora forgótőke finanszírozásra lesz szükség és ehhez milyen mértékben kell hiteleket igénybe venni. 

Bár maguk a szerződések nem biztos, hogy év elején járnak le, de adott esetben szükség lehet a felkészülésre a banki tárgyalásokra, pl. hitelkérelmek és annak részét képező üzleti tervek összeállításával (ld. következő pont).

 

4. üzleti terv az új évre

A vállalkozás életében az üzleti tervezés kiemelkedő szerepet tölt be, követhető keretet ad a vállalkozás indulásához, valamint folyamatos működéséhez, a rövid és hosszabb távú stratégiájának megvalósításához. Az üzleti terven keresztül kerül megfogalmazásra az az értékesítési célrendszer, költségkeretek stb., amelyek meghatározzák a működést év közben.

Ha eddig még nem tetted meg, akkor itt az idő sürgősen pótolni! A tapasztalatok szerint a vállalkozások többsége a következő évre szóló üzleti/pénzügyi tervek készítését már elkezdi az ősz folyamán, azonban a tervezési folyamat sokszor csak év elején zárul le.

Az üzleti tervezéssel kapcsolatos feladatokról, tippekről több más bejegyzésben is olvashatsz: itt, itt és itt.

 

5. új év, új adózási szabályok

Akár a pénzügyi tervezés részeként, akár attól függetlenül, de mindenképp szükséges a változó adó és számviteli szabályokból származó hatásokat listázni és azok pénzügyi hatásait megbecsülni. Bár a szabályozó környezet folyamatosan változik, de év elején általában ez még intenzívebb. A teljesség igénye nélkül, néhány változás, amely érinti a vállalati pénzügyeket 2018-ban:

  • a minimálbér 127.500 Ft-ról 138.000 Ft-ra, a garantált bérminimum 161.000 ft-ról 180.500 ft-ra emelkedik
  • a szociális hozzájárulási adó és egészségügyi hozzájárulás 22%-ról 19,5%-ra csökken
  • január 1-től minden számlára, amely áfatartalma eléri a 100 ezer forintot, a vevő adószámát rá kell írni (2018. július 1-től pedig online adatszolgáltatás is kötelező már)
  • külföldi pénzintézeteknél vezetett számlák bejelentése: január 1-jétől a vállalkozások a bejelentkezés napjától számított 15 napon belül írásban kötelesek bejelenteni külföldi pénzintézetnél vezetett számláikat

 

--------------------------------------------------

 

+1 - 2017-es év számviteli zárása

Az új év indítása a pénzügyi/számviteli terülten általában az előző év zárásával, a beszámoló készítésével kezdődik. Ez rengeteg részfeladatot foglal magában és valószínűleg a legtöbb vállalkozásnál késő tavaszig eltart: év végi bevétel és költségelhatárolások, beruházások aktiválása, értékvesztések elszámolása, vállalatcsoporton belüli konszolidáció, adóbevallások készítése, záró mérleg/eredménykimutatás összeállítása stb.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalatipenzugyek.blog.hu/api/trackback/id/tr7113537727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása