szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

vállalati controlling és teljesítmény mérés a gyakorlatban – 1. rész

controlling rendszerek főbb elemei

2018. augusztus 30. - vallalatipenzugyek.blog

Mi is az a controlling?

A controlling a profitorientált vállalkozások esetében egy olyan vállalatirányítási és üzleti döntéstámogatási eszköz(tár), illetve tevékenységek összessége, amely analitikus módon, a pénzügyi/gazdálkodási célok kitűzésével, azok teljesülésének nyomon követésével, továbbá a gazdasági teljesítmény több szintű(*) mérésével és elemzésével támogatja a menedzsmentet az üzleti célok elérésében.

Ez a „definíció” nem egy hivatalos definíció és tekintve, hogy egy vállalati controlling rendszer több komponens integráns egésze – kezdve a rendszer alapját képező szakmai/logikai keretektől a mögöttes üzleti és számviteli folyamatokon át az IT háttérig – ezért sokkal célszerűbb azt körülírni.

 

Melyek a legfontosabb komponensei?

A mi megközelítésünkben a vállalati controlling négy fő komponense az alábbiak szerint vázolható fel. Természetesen ezen belül számos rész komponens lehet, a konkrét megvalósítás és különbözhet cégenként, az iparág, cégméret és egyéb paraméterek függvényében – az ábrán a teljesség igénye nélkül, a legfontosabbnak ítélt témákat jelöltük:

 

 

 

Fontos látni azt is, hogy a controlling tevékenység és eszközök különbözhetnek aszerint is, hogy mit mérünk, mi áll a controlling tevékenység fókuszában. Ilyen elkülönült controlling tevékenységek lehetnek:

  • hagyományos pénzügyi controlling - cég, cégcsoport, üzletág stb. pénzügyi teljesítményének tervezés és mérése
  • projekt controlling - üzleti és szakmai célok, erőforrás felhasználás, ütemtervek teljesülésének nyomon követése
  • értékesítési controlling - értékesítési célok pénzügyi és naturális szintű mérése
  • termelési controlling - termelési költségek, minőség, termelési volumenek nyomon követése, kapacitás tervezés és kapacitás kihasználtság mérése
  • HR controlling - humán kapacitások/hatékonyság, kompetenciák és költségek
  • likvidtás, költség, kockázat stb...

 

A cikksorozat további részeiben olyan gyakorlati témákkal fogunk foglalkozni, mint pl. a gazdasági teljesítmény méréshez szükséges controlling dimenziók kialakításának gyakorlati kihívásai vagy éppen adatok minőségének, a felelősségi körök szabályozásának hatása a rendszerre.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* pl. cégcsoport, cég, üzletág, szervezeti egység, termék vagy egyéb módon definiált profit és költség centrumok

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalatipenzugyek.blog.hu/api/trackback/id/tr9414212837