szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

mesterséges intelligencia, robotok, pénzügyek

milyen területeken van jelen az AI a pénzügyekben?

2018. szeptember 13. - vallalatipenzugyek.blog

Akárcsak az élet többi területén, a pénzügyekben is egyre meghatározóbb szerepe lesz a mesterséges intelligenciának (AI), a gépi tanulásnak (ML), chat bot-oknak és kapcsolódó technológiáknak. A fintech, vagyis pénzügyi technológiai vállalatok nagy része már elkezdte használni az AI-t, de a hagyományos bankszektor is masszív fejlesztésekbe kezdett, hogy időt takarítson meg, csökkentse a költségeket és javítsa a szolgáltatásait.

Az alábbiakban egy összefoglaló képet szeretnénk adni arról, hogy milyen terülteken jelentek már meg a "robotok" a pénzügyekben és várhatóan milyen irányban fog erősödni a szerepük. Mielőtt erre rátérnénk egy rövid bekezdés erejéig nézzük meg mi az AI és gépi tanulás?

Tovább

tanuló algoritmusok a vállalati pénzügyekben

csődvalószínűség, genetikus algoritmusok, neurális hálózatok

A gépi tanulás, a tanuló algoritmusok és a mesterséges intelligencia a pénzügyi területen is a mindennapok részévé válik. Ráadásul mivel számos, hosszú távra visszanyuló adat áll rendelkezésre, így a pénzügyekben kifejezetten jól alkalmazható az adatokon alapuló tanulás.

Korábban több bejegyzésben is foglalkoztunk a prediktív analitikai módszerek vállalati pénzügyek területén történő hasznosítási lehetőségeivel és ennek során néhány példát is bemutattunk (pl. csődvalószínűség mérése/előrejelzése vagy várható költségek előrejelzése), elsősorban a regressziós technikákra alapozva.

A jelen bejegyzésben - valamint a tervek szerint még további 1-2 bejegyzésben - a tanuló algoritmusokon alapuló prediktív analitikai példákkal foglalkozunk. A neurális hálózatokat, illetve azok tanításához használt ún. gradiens („gradient descent”) módszert, valamint a genetikus algoritmusokat fogjuk ugyanazon a példán - csődvalószínűség modellezése - keresztül bemutatni.

Tovább

vállalati controlling és teljesítmény mérés a gyakorlatban – 1. rész

controlling rendszerek főbb elemei

Mi is az a controlling?

A controlling a profitorientált vállalkozások esetében egy olyan vállalatirányítási és üzleti döntéstámogatási eszköz(tár), illetve tevékenységek összessége, amely analitikus módon, a pénzügyi/gazdálkodási célok kitűzésével, azok teljesülésének nyomon követésével, továbbá a gazdasági teljesítmény több szintű(*) mérésével és elemzésével támogatja a menedzsmentet az üzleti célok elérésében.

Tovább

vevő keresése cégeladás esetén

milyen csatornákon keresztül, hogyan kereshet vevőt aki eladná a cégét

A közép és kisvállalatok esetében sokszor jut el a tulajdonos arra a pontra, amikor kiszállna a cégéből. A kiszállásnak („exit”) sok oka lehet a „kiégéstől” és örökösödési problémáktól kezdve, a növekedési és finanszírozási kérdéseken át a speciális, egyedi motivációig (ezekről az okokról itt írtunk bővebben).

Egy cég értékesítése nem egy átlagos, hétköznapi adásvételi ügylet, már az is önmagában egy jelentős kihívás, hogy miként kezdjen neki az ember, hogyan találja meg a potenciális vevőt?

Egyszerűbb esetben a kiszállás történhet családon belül is generációváltás, öröklés keretében, de sokszor külső félnek kell a tulajdonrészt eladni. A jelen bejegyzésben pont ez a kérdést vizsgáljuk meg röviden: vagyis ha már az eladási szándék megfogalmazódott, akkor milyen csatornákon keresztül, hogy lehet és érdemes a potenciális vevőkkel felvenni a kapcsolatot?

Bár a mostani bejegyzésben nem foglalkozunk ugyan vele, de ki kell hangsúlyozni, hogy a potenciális vevők megtalálása mellett a cég eladása számos egyéb kihívást is jelent, mint például a cég értékének és az eladási árnak meghatározása, az üzletrészre (vagy cég eszközeire) vonatkozó, komplex jogi-üzleti struktúrát tartalmazó adásvételi szerződés megkötése stb.

Tovább

10+1 érdekes és ritka bankjegy

A világban jelenleg is számos érdekes történettel, furcsa kinézettel rendelkező bankjegy van vagy volt forgalomban. Ha ezeket próbálnád meg egy magyar pénzváltónál beváltani, akkor nem biztos, hogy sikerrel járnál.

Az alábbi bejegyzésben összegyűjtöttünk tízet ezen bankjegyek közül: a lista szubjektív módon került összeállításra és természetesen számos más példa is befért volna az összeállításba.

Tovább

hogyan készíts üzleti tervet 7 lépésben

egy megalapozott üzleti és pénzügyi terv legfőbb elemei

A vállalkozás életében az üzleti tervezés fontos szerepet tölt be, segíti a vállalkozás tudatos elindítását, valamint a napi működéséhez, illetve a rövid és hosszú távú stratégia megvalósításához is egy követhető keretet ad.

Továbbá egy olyan menedzsment eszköz, amely az üzleti döntések meghozatalában is alkalmazható, hiszen ezen keresztül a jövőbeni üzletmenet előre látható, a döntések lehetséges hatásai modellezhetők. Ráadásul a későbbi visszamérésekhez is kijelöl egy viszonyítási pontot, segít megérteni az üzletmentet és lehetővé teszi a tudatos beavatkozást, ha nem a terv szerint alakulnak dolgok.

A bejegyzésben 7 fő pontban foglaljuk össze, hogy mik a fő lépései és kellékei egy jó üzleti tervnek.

Tovább

hogyan mérd a marketing tevékenységed hatékonyságát?

marketing ROI, avagy mit hoz a marketing a konyhára?

Bármely üzleti vállalkozás, amely valamilyen marketing aktivitást végez, jogosan teszi fel a kérdést, hogy megéri-e az arra fordított kiadás, milyen hozadéka van és mennyire hatékony pl. egy kampány. Ha nincsenek előre meghatározott elvárások, üzleti célok és nem követjük nyomon azok teljesülését, akkor nem fogjuk tudni, hogy megérte-e az adott marketing akció vagy csak kidobott pénz volt?

Ezért fontos szempont - és manapság a digitalizált kampányeszközök korában egyben lehetőség is - hogy a marketing aktivitás teljesítménymutatóit, pénzügyi megtérülését rendszeresen mérjük és szükség esetén beavatkozunk: pl. kampány elemek és kommunikációs csatornák módosítása, üzenetek finomhangolása segíthet a megtérülést javítani. A fő kérdés, amely a jelen bejegyzés témája is, hogy milyen esetekben és hogyan érdemes mérni?

Tovább

látványos, de egyszerű progressbar chart készítése excelben

A vezetői dashboard-ok lényeges kellékei a látványos és beszédes, az információkat jól szemléltető vizuális elemek. 

A dashboard-ok készítésére az egyik kézenfekvő riport eszköz az Excel, akár pénzügyi, akár kereskedelmi akár egyéb kimutatásokról van szó. Egy kis fantáziával és kreativitással, valamint némi Google segítséggel számos változatos diagram, chart hozható létre. 

Az alábbi példában egy rövid videóval és 10 lépésben összefoglalva mutatjuk be hogyan hozhatsz létre könnyen egy olyan progressbar chartot, amelyen jól szemléltethető valamilyen folyamat aktuális státusza vagy éppen pénzügyi célkitűzések teljesülése. 

Tovább

cégvásárlás után – kihívások és integráció (2. rész)

tranzakciós és integrációval járó költségek

A cégfelvásárlás motivációja sok esetben a szinergiák realizálása, amelyek többek között a mérethatékonyságból vagy egyéb tényezőkből fakadó költségcsökkentési lehetőségeken alapul.

A bejegyzés első részében megnéztük, hogy milyen feladatok kapcsolódnak az integrációhoz. Ugyanakkor a tranzakcióhoz és integrációhoz kötődően feladatoknak vannak olyan átmeneti, egyedi költségei, amelyek rövid távon merülnek fel, ezért a tranzakció elején ezekkel érdemes számolni. Illetve ezeket érdemes a tranzakció olyan járulékos költségének tekinteni, amelyek az eladónak fizetendő vételáron felül növelik a „bekerülési értéket” és mint ilyen a jövőbeni hozamokból szükséges azokat megtéríteni.

Lehetnek ezeket között olyan költség tételek, amelyeket "meg lehet spórolni", de a gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek többségében ezek a megspórolt költségek a kockázatokat növelik! 

Tovább

vállalati sikersztorik és pénzügyi rekordok

kimagasló tőzsdei teljesítmények

Egy korábbi bejegyzésben megnéztünk néhány nagy visszhanggal járó vállalati bukást. Most áttekintjük azokat az ismert és kevésbé ismert vállalkozásokat, akik pénzügyi mércével mérve valamilyen rekordot állítottak fel vagy kiemelkedő sikert értek el.

A példák között hatalmas összegű tőzsdei részvénykibocsátások, a legdrágább részvények és a legnagyobb értékű vállalatok találhatók: többek között 75 millió forintos részvényárfolyam vagy a magyr GDP 7x-ét meghaladó cégérték.

Valószínűleg nem meglepő módon a listákon szereplő legtöbb cég amerikai vagy kínai hátterű.

Tovább