szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

a márka értéke a pénzügyes szemével - 2. rész

áttekintés az értékelési módszertanokról

2017. július 17. - György Gábor

A cikk első részében áttekintettük a pénzügyi márkaértékelés alapjait és kihívásait, most pedig egy összefoglaló képet adunk a márkaértékelési módszertanokról (ezekről bővebben a cikksorozat 3. részében fogunk írni). 

Rögtön ez elején le kell szögezni, hogy a korábban részletezett kihívások miatt a márkaértékelés sok tekintetben nem egy egzakt, egyértelmű eredményt adó eljárás. Különböző szempontok mentén, különböző módszerekkel lehet a kérdést megközelíteni, amely módszerek akár gyökeresen más eredményre vezethetnek, és még maguk az egyes módszerek is csak közelítő jellegű becslést adhatnak. Képtalálat a következőre: „brand value image”

 

Nemzetközi szereplők, a márkaértékelés fejlődése

A márkaértékelés egy viszonylag fiatal „tudományág”, azonban az elmúlt közel 30 évben sokat fejlődött a módszertan, és egyre több szereplő jelent meg a piacon, akik márkaértékelési szolgáltatásokat nyújtanak.

Az első számítások elsősorban költségalapon és újraelőállítási értéken próbáltak kalkulálni, de hamar kialakultak a modern cégértékelés eszköztárát alkalmazó – diszkontált jövedelemtermelő képességen alapuló – módszertanok is, amelyek közgazdasági szempontból jóval relevánsabb becslést adnak, mint a költség alapú módszerek.

2010-ben a legnagyobb piaci szereplők közreműködésével elkészült a pénzügyi márkaértékelés ISO szabványa is (ISO 10668:2010), amelynek célja volt, hogy egységes iránymutatást adjon. Mindazonáltal a szabvány megszületése is csak bizonyos mértékig alkalmas a módszertanok egységesítésére, mivel a márkaérték becslése olyan tényezőkön alapul, amelyek önmagukban is nehezen mérhetők és szeparálhatók el. Ebből kifolyólag a márkaértékelésre specializálódott nagyobb nemzetközi cégek saját módszertanokat fejlesztettek, amelyek jellemzően azonos vagy hasonló alapokon nyugszanak, de mégis sok eltérést tartalmaznak.

 

PÉNZÜGYI MÁRKAÉRTÉK, ÉRTÉKELÉSI MÓDSZERTANOK

 Az általános pénzügyi értékelési gyakorlatban egy vagyontárgy értéke meghatározható egyrészt historikus módon, a vagyontárgyba történt invesztíciók, vagyis a vagyontárgy megszerzésére/előállítására fordított kiadások összegeként vagy előremutatóan, a vagyontárgy által várhatóan megtermelt hasznok származtatott értékeként.

A pénzügyi márkaértékelés a fenti hagyományos vállalatértékelési módszertanokból kiindulva, annak eszköztárát felhasználva határozza meg, hogy a vállalati értékteremtésben a márkának mekkora rész tulajdonítható: milyen többletjövedelmet generál, a megtermelt jövedelemhez a márka hogyan járul hozzá, és ezáltal mekkora pénzügyi érték tulajdonítható a márkának?

Akárcsak az általános értékelési gyakorlatban, a márkák esetében is alkalmazható a költség alapú értékelés, ami ugyan befektetői szemmel kevésbé releváns, de a jövedelem alapú értékelés nehézségei miatt sok esetben ez az, ami a legegzaktabbul alátámasztható.

 

 

A következő bejegyzésben még konkrétabban megvizsgáljuk a jövedelem alapú értékelés módszereket...

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalatipenzugyek.blog.hu/api/trackback/id/tr3912644639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása