A vállalatod egészének vagy az üzletrészeinek értékesítése számos okból napirendre kerülhet, de a tapasztalatok alapján leggyakrabban az alábbi okok miatt kerül erre sor.
- visszautasíthatatlan ajánlat + profit realizálás: ha felépítettél egy sikeres céget, amelyre van megfelelő áron vevő és te inkább már kiszállnál, akkor ezt jó eséllyel meg is fogod tenni
- kishal esete a nagyobb hallal: növekedési kényszer, szűkös finanszírozási források esetén, amikor a cég fejlődése megállt, de lenne piaci lehetőség a növekedésre vagy éppen szinergia hatások kiaknázása céljából, szükséges lehet egy olyan nagyobb szakmai vagy pénzügyi befektetőnek értékesíteni a céget, aki a hátterével (piaci és/vagy lobbierő, finanszírozási képesség) biztosítani tudja a további növekedést, a potenciális értéknövekedés realizálását
- kiégés, motiváció vesztés: főleg akkor fordul elő, amikor tulajdonosként az operatív vezetést is ellátod, napi szinten foglalkozol a cég ügyeivel és egy idő után már nem motivál, hogy ezt tovább folytasd
- öröklési probléma: szintén olyan esetben fordul elő jellemzően, amikor Te építetted céged és Te is irányítod operatívan, de nincs a családban vagy a bizalmi körben olyan "utód", akire rábíznád
- tulajdonosi ellentétek: több tulajdonos esetén találkozunk olyan esetekkel, amikor a tulajdonosi ellentétek akár már a cég működését, piaci érvényesülését is veszélyeztetik... ekkor előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor a tulajdonosok ajánlatot tesznek egymásnak
Fontos megjegyezni, hogy sok esetben az üzletrész értékesítése nem jelenti azt, hogy céget "magára hagyod": ha például a növekedéshez keresel partnert, akkor ezt megteheted tőkebevonással vagy az üzletrészek részleges értékesítésével is.
Végezetül jöjjön a +1 indok, amellyel az M&A tanácsadók sokszor találkoznak, de valójában ez egy másik műfaj, másféle "szakértelmet" igényel:
- amikor kötelezettségekkel terhelt, kiürített cégétől szabadulna a tulajdonosa...