szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

növekedési stratégia megvalósítása cégvásárlással

miért érdemes céget venni, mire kell figyelni

2019. május 02. - György Gábor

A vállalkozások tulajdonosainak célja - a profittermelés és osztalék realizálása mellett - az adott cég fejlesztése, piaci részesedésének, bevételeinek és végeredményben a cég értékének növelése. Ennek elérése történhet organikusan is, sikeres termékfejlesztéssel és marketinggel, új piacokra történő belépéssel, piaci tendenciákban rejlő lehetőségek kiaknázásával.

Ugyanakkor számos olyan üzleti szituáció adódik, amikor az organikus növekedésre nincs lehetőség, vagy csak korlátozottan, esetleg nagyon lassan lehet növekedni. Tipikusan ilyen helyzet például, ha a vállalkozás kiélezett versenyhelyzetben egy telített piacon működik vagy a korlátozott belső erőforrásai, az innovációs képesség (hiánya) gátolják a növekedést. Ilyen esetekben merül fel lehetőségként más cégek megvásárlása, amely lehet versenytárs vagy a termelési értékláncba illeszkedő vállalkozás (pl. beszállító partner), de esetleg teljesen más területen működő cég is szóba jöhet. 

Természetesen a cégvásárlásnak nem kizárólag a növekedés lehet csak a célja, hanem egyéb motivációk is szóba jöhetnek, mint pl. a meglevő piacok védelme, piaci helyzet stabilizálása. Az alábbiakban bemutatjuk azokat a tipikus szituációkat és befektetői motivációkat, amikor érdemes céget venni illetve kitérünk arra is, hogy mire kell figyelni a cégvásárlásnál. 

Növekedés és kockázat csökkentés - 6 tipikus cégvásárlási motiváció

1) piaci részesedés, bevételek növelése versenytárs felvásárlásával

Ahogy a bevezetőben is említettük, abban az esetben, ha korlátozottak a piaci növekedés organikus lehetőségei egy jó alternatíva lehet a cégvásárlás. Ilyenkor általában valamelyik versenytárs szokott lenni a célpont, de ez részben attól is függ, hogy milyen piacra lép be a vásárló (ld. következő pont).

Speciális eset, amikor egy vevői kapcsolat kiépítése miatt történik a felvásárlás. Elsősorban B2B piacon, ha a célpont társaság már kiépített beszállító kapcsolatot a befektető számára fontos megrendelőnél, akkor a "piacszerzés" korlátozódhat az adott stratégia fontosságú vevői kapcsolat megszerzésére.

ashington consulting

2) új piacra történő belépés

Ha egy vállalkozás növekedni szeretne, de a saját piacain nincs erre  lehetőség, akkor jön szóba a tevékenységi kör vagy épp a földrajzi lefedettség kiterjesztése cégvásárlással.

A cégvásárlás előnye ilyen esetben, hogy nem kell számolni a hosszas és kockázatos kimenetű piacra lépési procedúrával, új márkanév és ügyfélkör felépítésével, az ezzel járó marketing befektetésekkel.

 

3) mérethatékonyságból és szinergiákból fakadó előnyök kihasználása

"Bigger is better". A legtöbb vállalkozás esetében igaz, hogy minél nagyobb, annál hatékonyabban működik (vagy legalábbis jobbak a lehetőségei a méretgazdaságosságban rejlő előnyök kiaknázására). Emellett további előny lehet, hogy ellenállóbbá válik a piaci ingadozásokkal szemben, illetve jobb az innovációs és finanszírozási képessége.

Természetesen vannak jól működő kisvállalkozások is és a méret még önmagában nem garancia a hatékony, jövedelmező működésre! 

 

4) különleges erőforrás, technológia/know-how, engedély megszerzése

Előfordulhat, hogy a céltársaság nem, mint önállóan működő, jövedelemtermelő entitás érdekes, hanem azért, mert olyan eszköz, know-how vagy egyéb erőforrás birtokában van, amely a felvásárlónak fontos lehet stratégiai vagy egyéb szempontból (pl. versenyelőnyre tehet szert az adott eszközzel, egy hosszabb technológia fejlesztési ciklust tud vele átugrani stb.).

Ilyen erőforrás lehet az is, ha céltársaság valamilyen speciális engedéllyel/koncesszióval rendelkezik, amit felvásárló önállóan nem vagy csak drágán/lassan tudna megszerezni.

 

5) kockázat csökkentése a tevékenység diverzifikálásával

Szintén előfordulhat olyan eset, amikor nem kifejezetten a növekedés a cél, hanem további tevékenységek kiépítése vagy vevői kapcsolatok szélesítése a bevételek/profit volatilitásának - vagyis a kockázatok - csökkentése érdekében. Főleg akkor válik fontos szemponttá, ha egy szűkülő  vagy erősen hektikus piacon működik a felvásárló cég vagy jelentős a kitettsége 1-1 terméknek, vevőnek és szeretné kiküszöbölni az ebből fakadó ciklikus ingadozásokat.

 

6) olcsón lehet, magas hozamkilátások mellett egy céget megszerezni

Végül, de nem utolsó sorban, a cégvásárlást pusztán pénzügyi szempontok is motiválhatják: ha lehetőség adódik egy céget olcsón, valós értéke alatt megvenni, akkor az átlag feletti hozamot és gyorsabb megtérülést eredményezhet. Ilyen általában akkor fordul elő, amikor az eladó valamilyen nyomáskényszer alatt van, esetleg nem jól méri fel a cége értékét.

De az is lehet, hogy egyszerűen a vevő számára többet ér a cég, ami általában összefüggésben lehet a fenti okokkal, pl. a vevő ki tudja aknázni a szinergia lehetőségeket vagy olyan eszközt szerez meg a vásárlással, amit jobban tud hasznosítani.

Arról ,hogy a vevő és eladó miért értékelheti különbözőképpen ugyanazt a céget itt írtunk bővebben.

 

Mire kell figyelni cégvásárlásnál?

Egyes erre vonatkozó tanulmányok szerint a cégvásárlások jelentős része nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ahhoz, hogy a tranzakció sikerének esélyét növeljük mindenképp szükséges az alábbi pontokat végiggondolni, azokat alkalmazni:

  • lehetséges célpontok keresése - ha több jelölt is lehetséges, akkor melyik megvásárlása illeszkedik legjobban a stratégiába vagy pénzügyileg melyik lehet a legjobb befektetés?
  • cégvásárlás alternatíváinak számba vétele - biztos a cégvásárlás a legjobb alternatíva? pro/kontra érvek
  • átvilágítás, cégértékelés - ahhoz hogy megtérüljön a befektetés és tisztában legyünk a kockázataival, jó áron kell megvenni a céltársaságot, ez pedig egy megfelelő cégértékelést és azt megelőző átvilágítást feltételez
  • ügylet strukturálása - az átvilágítással a kockázatok feltárhatók, de azok csökkentését részben a vételi struktúra kialakításával tudjuk elérni
  • integráció - az egyik legnagyobb kihívás, hogy a megvásárolt cég működést integráljuk, a két szerveztet "egybegyúrjuk": ehhez átgondolt tervvel kell rendelkezni és szisztematikusan, lépésről lépésre megvalósítani

 

Ezekről a teendőkről bővebben a következő bejegyzésben írunk. Továbbá egy másik bejegyzésben bemutatjuk majd, hogy milyen alternatívái vannak a cégvásárlásnak illetve a tőkebevonás során mire kell figyelni.

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalatipenzugyek.blog.hu/api/trackback/id/tr614777266
süti beállítások módosítása