A vállalati kudarc, a pénzügyi nehézségek és végső esetben a csőd bekövetkezésének egyik legfőbb tényezője a nem megfelelő menedzsment, illetve a problémák fel nem ismerése vagy túl későn történő felismerése. Ebből kifolyólag a cégtulajdonosoknak és vezetőknek tisztában kell lenniük a figyelmeztető jelzésekkel, időben fel kell ismerni azokat a jeleket, amelyek a vállalat pénzügyi és üzleti problémáinak kezdetére utalhatnak.
Ezek az az előjelek sokszor nem közvetlenül pénzügyi jellegűek, valamint az esetleges kudarchoz való hozzájárulásuknak a mértéke iparáganként és cégenként változhat, de vannak bizonyos közös ismerévek. Ha ezeket a jeleket tapasztalod te is a cégednél, akkor érdemes minél előbb mélyebben feltármi azok okát és beavatkozni, hogy még időben elejét vegyed egy sokkal nehezebben kezelhető probléma kialakulásának.
A figyelmeztető előjeleket csoportosítani lehet aszerint, hogy operatív/működési, menedzsment vagy pénzügyi természetűek. A lentiekben foglaljuk össze az előjeleket a „puhább”, rövid távon kevésbé kritikus jelzésektől indulva egészen a szikár, egy komoly likviditási problémákat, esetleg akár egy csődhelyeztet közvetlenül megelőző tényezőkig.
tervezési, előrejelzési problémák
Ha társaság vezetése nem tudja merre tart a cég, mik a céljaik, nincs határozott elképzelés akár a hosszabb, akár a rövidebb távú jövőt illetően, akkor egyrészt csak „sodródik az árral”, másrészt az esetleges váratlan problémák esetén is kevésbé gyorsan, rugalmasan tud reagálni:
- nem képes megfogalmazni a vállalat stratégiáját, nincsenek kitűzött és számon kérhető üzleti célok (így gazdátlan lesz a cég, egyes működési területek)
- van ugyan előrejelzés, de pontatlan, sokszor nem válik be
- gyenge tervezés és kivitelezés – nem sikerül a projekteket, egyes vállalati programokat a tervezettnek megfelelően megvalósítani (ez már részben át is lépünk a következő pontokra)
szervezeti, működési problémák
Vannak ugyan tervek, célkitűzések és elvárások, de valamiért mégsem sikerül azokat teljesíteni – ilyenkor sokszor a szervezet egyes részeivel lehet a probléma:
- az szervezeten belüli érdekelt felek egymásnak feszülése
- a kijelölt vezetők nem megfelelő döntéseket hoznak, egyre gyakrabban hibáznak
- vevői panaszok növekedése
- munkaerő fluktuáció növekedése
- eszközállomány meghibásodása egyre gyakoribb
- innováció, új termékek/szolgáltatások bevezetésének hiánya – az elmúlt 2-3 évben nem történt új bevezetés vagy a meglevő termék/szolgáltatási portfolió fejlesztése, akkor jó eséllyel a versenytársak ezt megteszik helyetted!
üzleti, piaci problémák
A szervezeti és működési problémák várhatóan előbb-utóbb már a vállalkozás piaci kapcsolataira, vevői megítélésre is hatnak.
- a hibás teljesítések, termelési/minőségi problémák határidők betartásának elmulasztása
- túlkomplikált megoldások és eredmények születnek
- a legfontosabb ügyfelek elvesztése (vagy épp ellenkezőleg, egy adott vevőtől való függőség drasztikus növekedése)
- túl gyors növekedés mind organikusan, mind akvizíciókkal
- nincs aktuális és pontos képe a menedzsmentnek a piacról, a versenytársakról (milyen termékeket forgalmaznak ,hogyan áraznak, milyen hozzáadott értéket biztosítanak stb.)
- a megcélzott piaci szegmensek, a kereslet csökkenése
pénzügyi, likviditási problémák
- árbevétel, nyereséges csökkenése
- a cash-flow romlása
- lejárt tartozások arányának növekedése (különösen a 30-60 napon túli lejárt tarozások esetén)
- árbevételnél gyorsabban növekvő készletállomány, amely nem magyarázható szezonális hatásokkal vagy piaci várakozásokkal (pl. növekvő kereslet vagy kedvező beszerzési lehetőségek kiaknázása)
- beragadt készletek növekedése
- a partnerek a rendelkezésre álló kereskedelmi hitelkereteket csökkentik
- vevő/szállító állomány arányában bekövekező negatív változások
A fentiekben egy logikai ív mentén, ok-okozati láncolatra felfűzve próbáltuk bemutatni a súlyos problémákat megelőző jelzéseket. Természetesen a gyakorlatban nincs mindig ilyen egyértelműen felismerhető, közvetlen sorrendiség vagy összefüggés és lehetnek olyan hirtelen felbukkanó külső tényezők is – pl. szabályozási környezet megváltozása, diszruptív vagy tőkeerős piaci szereplő megjelenése – amelyek komoly problémát generálnak és nincs előjelük.
A bejegyzés következő részében a pénzügy jelzésekkel közelebbről is foglalkozni fogunk.