Az elmúlt években a globális piacokon számos, a magyar GDP-vel összemérhető értékű összeolvadási és vállalatfelvásárlási (merger and acquisition) tranzakciót hajtottak végre a nemzetközi szereplők. Ezek között nem ritka az 50-100 milliárd dollár értékű vagy akár azt meghaladó cégvásárlás.
Idén nyáron zárult például a világ egyik legnagyobb vegyipari fúziója, amelynek keretében egy 130milliárd USD értékű vállalata jött létre DowDuPont néven.
Az alábbiakban az elmúlt 20 év legnagyobb ügyleteit áttekintve adunk egy összefoglalót a gigantikus felvásárlási és összeolvadási tranzakciókból, amelyek között több sikertelen, nagy veszteséggel zárult ügylet is található.
1. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
Vodafone |
Mannesmann |
2000 |
~180mrd USD |
A német Mannesmann felvásárlásával, amelyet a német közvélemény nem fogadott kitörő örömmel, a Vodafone lett a világ legnagyobb szolgáltatója a mobiltelefon piacon, illetve a világ 4. legnagyobb vég jött létre akkor ezzel az ügylettel. Ugyanakkor nem csak legnagyobb cégfelvásárlás volt ez a történelemben, hanem egyben az egyik legnagyobb bukást eredményező tranzakció, mivel a Vodafone 23.5mrd GBP leírást volt kénytelen elkönyvelni 2006-ban a Mannesmann ügylet kapcsán. |
2. hely
összeolvadó cégek: AOL - Time Warner |
év |
összeg |
|
|
|
2000 |
~164mrd USD |
Szintén a 2000-es évek legelején, nem sokkal lemaradva a Vodafone mögött az AOL és a TimeWarner egy egy egyesülési fúziót mellett tette le a voksát. Ugyanakkor ez volt mindenidők legrosszabbul sikerült összeolvadási kísérlete, amely 9 évnyi küzdelem után feladtak a felek (az AOL 99mrd USD veszteséget könyvelt el és az értéke a tizedére esett). A tranzakció sikertelensége többek között az eltérő vállalati kultúrára volt visszavezethető, valamint a dotcom lufi kipukkanása is hozzájárult sikertelenséghez. |
3. hely
összeolvadó cégek |
év |
összeg |
|
Dow Chemical |
DuPont |
2015 |
~130mrdUSD |
Egy klasszikus „merger of equals” tranzakciók keretében történő összeolvadásról döntöttek a két amerikai cég vezetői 2015-ben, amely azonban teljeskörűen versenyfelügyeleti eljárások miatt csak idén augusztusban zárult le. A tranzakció motivációját többek között a potenciális szinergia hatások adták, kb. 3mrd USD/év költségmegtakarítás és 1mrd USD/év bevételi növekményt várnak az egyesült cégtől. |
4. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
Verizon |
Verizon Wireless (Vodafone) |
2013 |
~130mrdUSD |
2013-ban vásároltam eg a Vodafone-tól a Verizon PLC, a Verizon Wireless 45%-át. A tranzakcióból származó bevétel 70%-át a Vodafone a részvényeseinek fizette ki. |
5. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
Pfizer |
Warner-Lambert |
2000 |
~110mrdUSD |
2000 nyarán zárult le az egyik legnagyobb ellenséges felvásárlási tranzakció, amellyel a világ második legnagyobb egészségügyi termékeket gyártó vállalata jött létre (mindkét cég amerikai). |
6. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
AT&T |
TimeWarner |
2016 |
~109mrdUSD |
Az AOL kudarca után 16 évvel egy újabb jelentkező, az AT&T veszi meg a TW-t. A tranzakció jelenleg még az amerikai felügyeleti szervek vizsgálják, bizonyos tekintetben a demokrata és republikánus párt közötti politikai csata színtere lett. |
7. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
Anheuser-Busch InBev |
SAB Miller |
2015 |
~103mrd USD |
A söripar legnagyobb fúziója keretében a belga Anheuser-Busch megvásárolta az angol SAB Miller-t. A tranzakciót követően a világ sörpiacán harmadát uraló cég jött létre, a tulajdonosok a tranzakciótól 3%-os létszámcsökkentést és 1.4mrd USD/év megtakarítást vártak. Az Anheuser-Busch InBev egyébként szintán egy megadeal keretében jött létre, amikor belga InBev megvásárolta az amerikai Anheuser-Busch sörgyártót 52mrd USD összegért 2008-ban. |
8. hely
összeolvadó cégek |
év |
összeg |
|
Heinz |
Kraft Foods |
2015 |
~100mrd USD |
A két amerikai cég összeolvadásával a világ 5. legnagyobb élelmiszeripari vállalata jött létre 2015-ben (a tranzakció részeként a Kraft tulajdonosai egy egyszeri, extra 10mrd USD osztalékot is kaptak a Heinz tulajdonosaitól (3G Capital és Berkshire Hathaway). Az összeolvadás után a Heinz tulajdonosai 51%, a Kraft tulajdonosai 49% részt kaptak fúzió utáni ú cégből. A tranzakció motivációját a mérethatékonyságból fakadó szinergiák, valamint a Kraft jobb hitelminősítése miatti kedvezőbb hitelfelvételi lehetőségek (Heinz hitelek refinanszírozása olcsóbb forrásokkal) adták. |
9. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
RFS Holding |
ABN Amro |
2007 |
98mrdUSD |
A lista 9. helyére a pénzintézeti szektorban végrehajtott legnagyobb értékű felvásárlás került, amelynek keretében a The Royal Bank of Scotland, Fortis Bank Nederland és Banco Santander S.A. konzorciuma vásárolta meg 3. legnagyobb holland bankot. |
10. hely
Vevő |
Célpont |
év |
összeg |
Exxon |
Mobile |
1998 |
~80mrd USD |
A felvásárlást követően a legnagyobb olajipari vállalt jött létre. Bár akkor úgy tűnt, hogy az Exxon túl magas árat fizetett, de később a tranzakcióra már a történelem egyik legsikeresebb felvásárlásaként hivatkoztak. |
A fenti lista alapján is látszik, hogy az egyes ügyletek nemcsak a méretükkel, hanem az azokon elkönyvelt veszteséggel is kitűnnek a sorból. A sikeres cégfelvásárlás végrehajtásához nemcsak pénz, hanem átgondolt M&A stratégia, alaposan előkészített ügylet és jól alátámasztott értékelés is szükséges. Ha érdekel ennek a szakma háttere, akkor olvasd el a kapcsolódó bejegyzéseinket vagy nézz szét itt.