Mi is az a controlling?
A controlling a profitorientált vállalkozások esetében egy olyan vállalatirányítási és üzleti döntéstámogatási eszköz(tár), illetve tevékenységek összessége, amely analitikus módon, a pénzügyi/gazdálkodási célok kitűzésével, azok teljesülésének nyomon követésével, továbbá a gazdasági teljesítmény több szintű(*) mérésével és elemzésével támogatja a menedzsmentet az üzleti célok elérésében.
Ez a „definíció” nem egy hivatalos definíció és tekintve, hogy egy vállalati controlling rendszer több komponens integráns egésze – kezdve a rendszer alapját képező szakmai/logikai keretektől a mögöttes üzleti és számviteli folyamatokon át az IT háttérig – ezért sokkal célszerűbb azt körülírni.
Melyek a legfontosabb komponensei?
A mi megközelítésünkben a vállalati controlling négy fő komponense az alábbiak szerint vázolható fel. Természetesen ezen belül számos rész komponens lehet, a konkrét megvalósítás és különbözhet cégenként, az iparág, cégméret és egyéb paraméterek függvényében – az ábrán a teljesség igénye nélkül, a legfontosabbnak ítélt témákat jelöltük:
Fontos látni azt is, hogy a controlling tevékenység és eszközök különbözhetnek aszerint is, hogy mit mérünk, mi áll a controlling tevékenység fókuszában. Ilyen elkülönült controlling tevékenységek lehetnek:
- hagyományos pénzügyi controlling - cég, cégcsoport, üzletág stb. pénzügyi teljesítményének tervezése és mérése
- projekt controlling - üzleti és szakmai célok, erőforrás felhasználás, ütemtervek teljesülésének nyomon követése
- értékesítési controlling - értékesítési célok pénzügyi és naturális szintű mérése
- termelési controlling - termelési költségek, minőség, termelési volumenek nyomon követése, kapacitás tervezés és kapacitás kihasználtság mérése
- HR controlling - humán kapacitások/hatékonyság, kompetenciák és költségek
- likvidtás, költség, kockázat stb...
A cikksorozat további részeiben olyan gyakorlati témákkal fogunk foglalkozni, mint pl. a gazdasági teljesítmény méréshez szükséges controlling dimenziók kialakításának gyakorlati kihívásai vagy éppen adatok minőségének, a felelősségi körök szabályozásának hatása a rendszerre.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* pl. cégcsoport, cég, üzletág, szervezeti egység, termék vagy egyéb módon definiált profit és költség centrumok