szakmai vélemények, ötletek és tanácsok, valamint hírek a vállalati pénzügyek világából szakembereknek, cégtulajdonosoknak és minden érdeklődőnek

vállalati pénzügyek - néhány percben, kávé mellé

cégértékelési módszerek - mikor, melyiket?

milyen alternatívák léteznek a cégértékelésben?

2020. január 15. - György Gábor

A cégértékelésre vonatkozó igény legtöbbször cégvásárlás esetén merül fel, de számos olyan egyéb szituáció lehet - például befektető bevonása, menedzsment javadalmazás, öröklés, külső igények - amikor szükséges egy cég értékét meghatározni. Az, hogy ennek milyen módszerrel érdemes nekifutni több tényezőtől is függ: a következőekben röviden összefoglaljuk a lehetséges cégértékelési módszereket és hogy mikor, melyiket érdemes alkalmazni.

Tovább

bevétel tervezés - Exceltől a gépi tanulásig

hatékonyabb előrejelzés, gyorsabb alkalmazkodás fejlett analitikus módszerekkel

A mai üzleti környezetben az értékesítésre ható tényezők folyamatosan változnak, a fogyasztói szokások gyorsabban átalakulhatnak, mint korábban. Így sokszor a hosszabb távú bevétel előrejelzési modellek hamar érvényüket veszíthetik vagy legalábbis gyakrabban felülvizsgálatra szorulnak.

Szerencsére egyre inkább rendelkezésünkre állnak olyan adatforrások és analitikus módszerek, illetve algoritmusok, amelyekkel ezekhez a változásokhoz gyorsan és hatékonyan tudjuk adaptálni a bevétel előrejelzéseinket. Ráadásul ezek a fejlett analitikus vagy gépi tanuláson alapuló módszerek sokszor pontosabbak is, mint az ún. szakértői becslések (ugyanakkor ezeknek a módszereknek is megvannak a maguk korlátai).

Ebben a bejegyzésben rendszerbe foglalva áttekintjük a lehetséges módszereket, valamint azok lényegi elemeit, de nem célunk, hogy részletes leírást adjunk az egyes előrejelzési technikák megvalósításáról vagy matematikai hátteréről. Az áttekintést követően a 2. részben egy konkrét értékesítési adatsoron kerestül, Excel illetve Python eszközöket használva bemutatjuk majd az egyes előrejelzési módszerek eredményeit, valamint azokkal kapcsolatos kihívásokat.

Tovább

hogyan tedd sikeresebbé a cégvásárlási tranzakciót?

mire kell figyelni cégvásárlásnál

Sok cég életében eljöhet az a fázis, amikor az organikus növekedési potenciál korlátozott, ezért további növekedés cégvásárlással érhető el. Egy korábbi bejegyzésünkben sorra vettük azokat potenciális M&A motivációkat, amelyek egy cégvásárlási szándékhoz vezethetnek. Már abban a bejegyzésben is utaltunk rá, hogy az ilyen tranzakciók előkészítésénél körültekintően kell eljárni, mivel  azok jelentős része nem váltja be az előzetesen hozzá fűzött reményeket.

Ez főleg akkor fordulhat elő, ha nincs jól átgondolva a tranzakció vagy nem megfelelően került kialakításra a vételi struktúra, esetleg nem a megfelelő áron történt a cégvásárlás. A következőekben össze fogjuk foglalni azokat a szempontokat, amelyekre figyelni kell és teszünk néhány javaslatot, hogy mit érdemes tenni, ha sikeres tranzakciót szeretnénk zárni.

Tovább

4+1 egzotikus befektetési forma

ha a bankbetétnél vagy részvénynél izgalmasabb dologra vágysz...

Ha befektetésekről van szó, akkor a legtöbb embernek elsőre általában olyan pénzügyi termékek illetve hagyományos befektetési formák jutnak eszébe mint a bankbetétek, állampapír, kötvény, részvény vagy éppen az ingatlan és az arany. Kicsit merészebb befektetők második körben gondolhatnak határidős tőzsdei termékekre, részvény és deviza opciókra, esetleg műkincsekre.  

Mi most ennél tovább megyünk és olyan egzotikus befektetési formákat gyűjtöttünk össze, amelyekre a hétköznapokban nem feltétlenül befektetésként gondolunk.

Figyelem: a jelen bejegyzés nem minősül befektetési ajánlattételnek, kifejezetten csak érdekességként mutatjuk be az alábbiakat!

Tovább

közeledik az év vége - üzleti tervezésre felkészülni! 2. rész

6+1 tipikus probléma, amit kiküszöbölhetsz

A következő üzleti év előtt célszerű már az ősz folyamán elkezdeni az pénzügyi tervezést, de legalábbis az arra való felkészülést. A bejegyzés első részében az üzleti tervezés kiemelt pénzügyi elemeit foglaltuk össze és már adtunk egy rövid betekintést a jelen, második rész tartalmába.

A tapasztalataink szerint a terv készítése során a gyakorlatban több probléma is fel szokott merülni. Ezek jelenetős része azonban jól szabályozott tervezési folyamattal és megfelelő előkészületek esetén kiküszöbölhető!

Az alábbiakban összefoglalunk 6+1 tipikus problémát illetve javaslatot teszünk arra, hogy ezeket milyen módon lehet megelőzni.

Tovább

közeledik az év vége - üzleti tervezésre felkészülni!

A 2019-es évből még közel a harmada hátravan és sok cég számára üzletileg kifejezetten mozgalmas hónapok jönnek, de érdemes már idejében elkezdeni felkészülést a 2020-as évre. Pénzügyi szempontból ennek a felkészülésnek az egyik legfontosabb eleme a következő évi üzleti célok meghatározása és ezeket összefoglaló terv elkészítése.

Ebben a két részes bejegyzésben röviden áttekintjük, hogyan és milyen elemekből érdemes az éves üzleti tervet összeállítani, mire kell kifejezetten figyelni. Továbbá kitérünk arra is, hogy mik lehetnek a tipikus buktatók, mi szükséges ahhoz, hogy egy megbízható üzleti tervet készítsünk.

Tovább

üzleti tervezés a gyakorlatban - kérdőíves felmérés

Az alábbi kérdőívvel a hazai vállalkozások éves üzleti (pénzügyi) tervezés során alkalmazott gyakorlatát szeretnénk felmérni.

Ha pénzügyi vagy üzleti területen dolgozol és érintett vagy az éves tervek elkészítésében, valamint szeretnéd megosztani a saját tapasztalataidat, akkor kérünk, hogy töltsd ki az alábbi kérdőívet. A kérdőív kitöltésével Te is hozzájárulhatsz, hogy fel tudjuk dolgozni témát és az eredmények alapján levonható konklúziókat a későbbiekben bemutassuk a blog olvasóinak.

A korábbi controlling és vezetői riporting témakörben született kérdőívünkhöz hasonlóan többek között megvizsgáljuk, hogy milyen területeket fed le a terv, kik vesznek részt annak elkészítésében, milyen célokkal és rendszerességgel készülnek a tervek? Melyek a főbb kihívások és a technikai megvalósításban milyen eszközök kapnak szerepet?

A kitöltés mindössze 10-15 percet vesz igénybe!

Tovább

controlling és vezetői riporting a gyakorlatban - kérdőíves felmérés

hazai vállalkozások által alkalmazott controlling megoldások

Az alábbi kérdőívvel a hazai vállalkozások (pénzügyi) controlling aktivitását, vezetői riporting során alkalmazott gyakorlatát szeretnénk felmérni.
Többek között megvizsgáljuk, hogy milyen controlling funkciókat használnak, melyek a lefedett riporting területek, milyen célokkal és rendszerességgel készülnek vezetői riportok? Melyek a főbb kihívások és a technikai megvalósításban milyen eszközök kapnak szerepet?

Amennyiben cégtulajdonos, pénzügyekért vagy üzleti döntésekért felelős vezető, controlling területen dolgozó szakember vagy és szeretnél te is hozzájárulni a felmérésünk eredményeihez illetve a későbbiekben olvasni erről, akkor kérjük, hogy segítsd a kutatást! 

Ha további, a témával kapcsolatos kutatások eredményei is érdekelnének, akkor töltsd ki az újabb, üzleti tervezésre vonatkozó kérdőívünket is.

A kitöltés mindössze 10-15 percet vesz igénybe! Az eredmények publikálásakor kitöltő cégek neve, a kitöltők személye nem jelenik meg (kizárólag összesített adatokat fogunk publikálni).

Tovább

controlling rendszer bevezetése 4+1 lépésben

A controlling rendszer - illetve annak részét képező vezetői riporting - kialakítása jellemzően több lépcsőben történik. Az alábbiakban összefoglaljuk azt a 4+1 fő lépést, amely szükséges egy átgondolt és jól működő rendszer kialakításához.

* az egyes fázisok %-os értékei a projekten belüli időigény relatív arányát jelölik - ezek olyan tapasztalati értékek, amelyet sok egyedi tényező befolyásolhat  

Ahhoz, hogy sikeressé tegyük a bevezetési projektet és a rendszer a jövőben az elvárásoknak megfelelően működjön, nem tudjuk megspórolni az egyes fázisokat, végig kell mennünk mind a négy (+1) lépésen. A fenti fázisok kicsit bővebben kifejtve...

Tovább

Egyszerű adósságszolgálati modellezés és DSCR mutató számítása Excelben, videóval!

1. rész - modellezés fix kamatok, statikus eredmény modell

A hitelfelvétel esetén készülő üzleti tervek egyik legfontosabb kérdése, hogy képes-e a hitelfelvevő teljesíteni az adósságszolgálatot. Finanszírozói oldalról ennek megállapítására a hitelfelvevőtől cash-flow tervet és adósságszolgálati kalkulációt szoktak kérni, amelynek egyik kiemelt mutatója a DSCR, vagyis a „debt service coverage ratio”.

Ez a mutató jövedelem vagy adósságszolgálat nélküli cash-flow és a adósságszolgálat arányát vizsgálja (adósságszolgálat: tőketörlesztés + kamatok, lízing törlesztő részletek).

A következő videóban egy egyszerű példán keresztül megmutatjuk, hogy miként lehet a mutató értékének alakulását excel segítségével modellezni.

Tovább