A jelen bejegyzés apropóját a kialakult egészségügyi és annak nyomán fellépő gazdasági vészhelyzet adja: szeretnénk praktikus tanácsokkal és egy kis gyakorlatias eszközzel segíteni az olvasók, illetve érintett vállalkozásokat abban, hogy ha a cég fennmaradása érdekében költségeket kell csökkenteni, akkor annak mértékét hogyan érdemes meghatározni, milyen szempontokat kell mérlegelni.
Alapvetően a költségek nagyobb mértékű csökkentése a rosszul működő vagy nem hatékonyan gazdálkodó (pazarló) cégek estében szokott szükségessé válni. Néhány korábbi bejegyzésben foglalkoztunk is már a témával (ld. például itt és itt), azonban a jelen helyzet gyökeresen más a korábban ismert szituációkhoz képest: sajnos sokkal drasztikusabb és gyorsabb intézkedésekre lehet szükség, amely tömegesen érinti a vállalkozásokat. Ráadásul azon vállalkozások is lépéskényszerbe kerültek, amelyek egyébként 2020 márciusáig hatékonyan működtek!
Vállalati pénzügyi szakemberek vagy egyéb, pénzügyileg releváns kérdésekben - pl. finanszírozás, hitelfelvétel, bevétel tervezés, marketing budgeting stb. - értintett munkatársak, cégtulajdonosok számára nyújt segítséget a blog szakmai partnerének (
A bejegyzés 
A mai üzleti környezetben az értékesítésre ható tényezők folyamatosan változnak, a fogyasztói szokások gyorsabban átalakulhatnak, mint korábban. Így sokszor a hosszabb távú bevétel előrejelzési modellek hamar érvényüket veszíthetik vagy legalábbis gyakrabban felülvizsgálatra szorulnak.
Sok cég életében eljöhet az a fázis, amikor az organikus növekedési potenciál korlátozott, ezért további növekedés cégvásárlással érhető el. Egy korábbi bejegyzésünkben sorra vettük azokat potenciális M&A motivációkat, amelyek egy cégvásárlási szándékhoz vezethetnek. Már abban a bejegyzésben is utaltunk rá, hogy az ilyen tranzakciók előkészítésénél körültekintően kell eljárni, mivel azok jelentős része nem váltja be az előzetesen hozzá fűzött reményeket.
Ha befektetésekről van szó, akkor a legtöbb embernek elsőre általában olyan pénzügyi termékek illetve hagyományos befektetési formák jutnak eszébe mint a bankbetétek, állampapír, kötvény, részvény vagy éppen az ingatlan és az arany. Kicsit merészebb befektetők második körben gondolhatnak határidős tőzsdei termékekre, részvény és deviza opciókra, esetleg műkincsekre.
A következő üzleti év előtt célszerű már az ősz folyamán elkezdeni az pénzügyi tervezést, de legalábbis az arra való felkészülést. A bejegyzés
A 2019-es évből még közel a harmada hátravan és sok cég számára üzletileg kifejezetten mozgalmas hónapok jönnek, de érdemes már idejében elkezdeni felkészülést a 2020-as évre. Pénzügyi szempontból ennek a felkészülésnek az egyik legfontosabb eleme a következő évi üzleti célok meghatározása és ezeket összefoglaló terv elkészítése.
Az alábbi kérdőívvel a hazai vállalkozások éves üzleti (pénzügyi) tervezés során alkalmazott gyakorlatát szeretnénk felmérni.